Veel gestelde vragen

Wat is Zaal 100 eigenlijk?

Zaal 100, het eigenzinnige cultuurpodium in de Staatsliedenbuurt, is in 1984 begonnen als gekraakt woon/werkpand waar een enthousiast kollektief van artiesten, beeldende kunstenaars en (theater)technici een podium heeft gerealiseerd, op de eerste plaats voor zichzelf. Logisch gevolg was dat dit kollektief voorstellingen van uiteenlopende aard organiseerde. Inmiddels is Zaal 100 uitgegroeid tot een erkend cultuurcentrum, bescheiden van omvang, maar groots in veelzijdigheid. Zaal 100 biedt buurt- en andere aardbewoners de gelegenheid om op een laagdrempelige manier een kijkje te nemen bij uiteenlopende, maar altijd kwalitatief hoogwaardige optredens, of zelf iets dergelijks te organiseren. Het alternatieve buurtcentrum van weleer is uitgegroeid tot een internationaal vermaard podium in het werelddorp.

Wat gebleven is, behalve het niet aflatende enthousiasme van de vrijwillige medewerkers, zijn de ongewijzigde uitgangspunten die mede de basis voor het succes van Zaal 100 vormen. Zo is Zaal 100 nog altijd een Vereniging op coöperatieve grondslag. Zaal 100 is er voor alle culturele aktiviteiten met een openbaar karakter: theater, concerten, dansvoorstellingen, dichtkunst, exposities, congressen, informatiebijeenkomsten. Repetities behoren eveneens tot de mogelijkheden. Met privé-feesten, partijpolitiek en religie laat Zaal 100 zich niet in. Zaal 100 biedt gastprogrammeurs de kansen en mogelijkheden om in samenwerking met de vaardige staf hun ideeën te verwezenlijken. Voornaamste faciliteiten zijn twee zaaltjes met bijbehorende technische uitrusting. Om het laagdrempelige karakter van Zaal 100 te benadrukken houden we alle prijzen bewust laag: zowel het gebruik van onze faciliteiten als de drankprijzen aan de bar vallen binnen een cultuurvriendelijk tarief. Van onze gebruikers verwachten wij dan ook dat entreeprijzen, die je zelf bepaalt, daarmee in overeenstemming zijn.

Wil je meer weten, stuur een mail naar:  zaal100@zaal100.nl

Hoe wordt er geprogrammeerd?

Gek genoeg zijn er geen omschreven uitgangspunten, anders dan in de statuten vermeld. En zoals meestal met statuten kun je er alle kanten mee op, en zijn vooral de beperkingen van belang.

In de praktijk wordt er “passief” geprogrameerd, dat wil zeggen dat we een zorgvuldige en evenwichtige keuze maken uit het grote aanbod dat via de telefoon, email en persoonlijke kontakten tot ons komt.

Eerst wordt er gekeken of er geen onmiddelijke redenen zijn om nee te zeggen. Zo vallen bijvoorbeeld privéfeesten of gebeurtenissen zonder verdere culturele of sociale meerwaarde,  partijpolitieke- of religieuze vieringen per definitie af, evenals aktiviteiten met een commercieel karakter. En hoewel het eigenlijk nooit aan de orde is ligt er vanzelfsprekend een ban op bepaalde -ismes, vooral sex- ras- en fasc.

Dan volgt het kruisverhoor: Wat is het / waar gaat het over / voegt het iets toe aan het bestaande aanbod / kan het moeilijk ergens anders terecht / is het wel een haalbare kaart?

Als dat allemaal bevredigend is beantwoord volgen onze voorwaarden:

  • Je moet ons een vergoeding betalen voor het gebruik van de faciliteiten en technische ondersteuning
  • Je moet voor je eigen publiciteit zorgen, de onze is slechts ondersteunend
  • Zelf de eventuele entree innen
  • Afwijkende construkties, bv. prijsverhoging aan de bar i.p.v. entree of verlengde openingtijden zijn onbespreekbaar

Als je dan nog steeds niet kwaad bent weggelopen, onderzoeken we of het mogelijk is, eerst technisch, kunnen we wel leveren wat er van ons verwacht wordt? Is onze lokatie geschikt of zijn er betere plekken? Zo ja, dan kijken we naar de beschikbaarheid van data en personeel. Als het dan allemaal lijkt te kunnen, vragen we je telefoonnummer of een email-adres en zeggen dan dat we er nog een weekje over nadenken, en dan hoor je het wel. Dat laatste is onze bedenktijd. Als er meerdere aanvragen zijn dan we aankunnen, en dat is eigenlijk altijd het geval, gaan andere faktoren een rol spelen: het te verwachten succes, de hoeveelheid werk die het met zich meebrengt, inhoudelijke zaken, m.a.w. wat vinden we beter, belangrijker of interessanter. Vanzelfsprekend zijn er ook persoonlijke voorkeuren van deze of gene.

Het is dus al met al niet eenvoudig allemaal, en er wordt begrijpelijkerwijs ook nog wel eens wat gefronst. Toch heeft deze strategie, die we al ons hele bestaan toepassen, er toe geleid dat we nu een stabiele, en ook brede vaste gebruikersgroep hebben opgebouwd, die voor ongeveer 75% verantwoordelijk is voor de huidige programering. De resterende 25% wordt besteed aan “vrije programmering”. Opvallend is dat de kwaliteit van het gebodene i.h.a. bijzonder hoog is, terwijl kwaliteit toch niet het enige criterium is waaraan we potentiele gebruikers toetsen.

Wat is er te beleven in Zaal 100?

Zoals genoemd is er een uiteenlopende variëteit en originaliteit in de programmering. Behalve kunstexposities, kunt je er een moderne jazz-avond aantreffen, maar theater, modern klassiek en ouderwetse Fanfare behoren ook tot de mogelijkheden. Ook dans, eten en poëzie zijn vertegenwoordigd. Voor een actueel overzicht van alles wat zich in Zaal 100 afspeelt, kijk op: Zaal100.nl

Mag ik in Zaal 100 decoreren?

Hoe dat zo, is het niet mooi genoeg dan?

Wat zijn de technische specificaties?

Grote Zaal:

14 x 7 x 5 meter, geheel verduisterd
Vlakke vloer met tribune (amphitheater)
Capaciteit: maximaal 100 personen waarvan 50 op tribune
Zaalmixer: Souncraft SI Expression (digitaal)
Licht: 24 Kilowatt, 12 groepen van 2 Kw, lampen voornamelijk PAR en PC
Piano: wordt momenteel vervangen
Vleugel: Yahama G2
Videoprojektor
Projektiescherm

Kleine Zaal, tevens restaurant:

7 x 6 x 5 meter, entresol 7 x 1.5 meter, ramen aan de straatkant
Capaciteit 60 personen
Vlakke vloer, podium eventueel van praktikabels
Geluidsinstallatie
Licht: algemene verlichting
Piano: Bechstein upright

Keuken:

Goed geoutileerde keuken geschikt tot ongeveer 100 maaltijden.

Foyer:

Eenvoudige doch gemoedelijke bar in de gang

Zorgt Zaal 100 voor publiciteit?

Als je een voorstelling organiseert moet je overal aan denken en dus ook zorgen dat er voldoende publiek op af komt. Omdat je zelf het immers beste weet wie je publiek is, waar het zit en hoe je het kan bereiken is het logisch dat je zoveel mogelijk zelf voor publiciteit zorgt.

Zaal100 ondersteunt dat proces door jouw gegevens en foto´s op de website te plaatsen en door te sturen naar een aantal gratis papieren en on-line agenda´s bijvoorbeeld naar de Parool weekagenda.

Omdat Zaal 100 met ingang van het seizoen 2010/2011 uitsluitend nog publiciteit voert via het internet (maar liever niet via Facebook) is er geen sprake meer van een echte deadline, maar hoe sneller de informatie binnen is hoe eerder we die kunnen verspreiden.

Stuur deze informatie, minimaal bestaande uit de naam van het programma, de aanvangstijd en datum, de toegangsprijs en een verwijzing naar de optredende artiesten, een pakkende begeleidende tekst liefst rond de 150 woorden, maar 500 mag ook, en een paar leuke foto´s naar zaal100@zaal100.nl

Waar vind ik Zaal 100?

Ons adres is:

De Wittenstraat 100

1052 BA Amsterdam (Westerpark, Staatsliedenbuurt)

telefoon 020-6880127

Is Zaal100 echt onafhankelijk, en is het geluid echt ongehoord?

Nee natuurlijk niet! Het zijn maar slogans hoor.

Kan ik m’n auto een beetje makkelijk kwijt?

Lastig en heel duur. Er is betaald parkeren van 9:00 tot 24:00, uurtarief € 5,00.   Een grof schandaal, maar wat doe je er aan. In tegenstelling tot wat er nog op de website van de gemeente Amsterdam staat is het ook op zon- en feestdagen niet meer  gratis.

En alsof dat allemaal nog niet erg genoeg is mogen ook dieselauto´s van voor 2000 en bezineauto´s van voor 1993 de stad niet meer in.

Hoe worden de exposities geregeld?

Zaal 100 biedt sinds het begin in 1984 onderdak aan beeldende kunst. Boven wonen en werken verschillende kunstenaars, op de voor publiek toegankelijk begane grond is werk te zien van buurt- en wereldgenoten. De werken in de zaal passen meestal bij de programmering daar. In hal, bar en restaurant organiseert Aja Waalwijk ongeveer maandelijks wisselende – exposities onder de noemer Galerie 100. Als je zelf wilt exposeren neem dan kontakt op met Aja: aja@wittereus.net

→ website Galerie 100

En kost dat nog wat?

Ja dat kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

Mag ik optreden in het dichterscafe?

Café Vol Dichters vindt plaats op elke derde donderdag van de maand, vanaf 20:30 uur in het restaurant van Zaal 100. Organisatie en presentatie zijn in handen van Aja Waalwijk, de toegang is gratis, de dichters krijgen geen vergoeding maar wel een drankje. Om 18:00 uur is er eten in het restaurant.

Als je wilt komen voordragen neem dan kontakt op met Aja: aja@wittereus.net , of kom gewoon langs en waag het er op.

Kan ik Zaal 100 steunen?

Ja dat kan. Door voorstellingen te bezoeken, te eten in het restaurant en te drinken in onze foyer steun je ons al. Door iets bij ons te komen organiseren steun je ons ook. En vrijwilligers, dat zijn we allemaal, daar kunnen we er altijd nog wel een paar van gebruiken.